Zen ¾stetik pŒ Galleri Gallo

 

Tim Pallis

 

 

Selvom Galleri Gallo er t¾nkt som en udstillingsmulighed for talentfulde kunstnere med psykiske lidelser er denne udstilling en undtagelse. I april og maj udstiller kunstnerparret Kim og Lisbet Bo Hansen nemlig pŒ Galleri Gallo i N¿rregade. Galleri Gallo er en af de mange Gallo Aktiviteter, som er gr¾srodsaktiviteter for livskvalitet og kendt for et bredspektret tilbud af kreativitet indenfor undervisning, forlagsvirksomhed, radio, kunst, ¿kologi, idr¾t, kriserŒdgivning og jobformidling.

 

Kim Bo Hansen er oprindelig uddannet som murer, men har ogsŒ en musisk-¾stetisk basisuddannelse ved lborg Universitetscenter og er uddannet pŒ rhus Kunstakademi. Desuden spiller han klassisk guitar. Hans billeder skal ikke ligne noget, men er heller ikke abstrakte. De er konkrete udtryk for en spirituel ¾stetik. Det er en visuel poesi med et st¾nk af Zens fordybelse i det konkrete nuv¾r. Det g¿r hans kunst intim og vedr¿rende. Kim har en fin fornemmelse for stoffets virkelighed, hvor alle sanser er Œbne for det rette ¿jebliks kreativitet. Hans motto kunne v¾re "forhast ikke processen".

 

Lisbet er oprindelig uddannet pottemager og arbejder nu som keramiker, men hun er ogsŒ uddannet pŒ rhus kunstakademi og har en fortid som billedkunstner. Hun har blandt andet udsmykket Them kirkes sideskib med flere sk¿nne billeddigte over mods¾tningerne lys og m¿rke, tung og let, varm og k¿lig, f¾llesskab og afgr¾nsning. Kim og Lisbeth har to hjemmeboende d¿tre pŒ 14 og 17 Œr.

 

Begge kunstnere s¿ger erkendelse og spirituel udvikling gennem deres kunstneriske aktiviteter. Og nŒr man f¿rst er begyndt pŒ en sŒdan praksis holder det aldrig op. Vejen uddybes dagligt i det evige nu. Zen mesteren Sohaku Kobori har sagt: Det er ved sansningen af kunstv¾rket at bevidsthedens v¾sen erkendes. Lisbet og Kim har studeret ¾stetik og Zen i mange Œr. Det f¿rste de m¿dte pŒ deres vej var Poul Klees og Kandinskys ¾stetik (det Œndelige i kunsten).

 

For Lisbet blev den japanske keramiker Shoji Hamada en Œbning til det japanske kunsthŒndv¾rk. Begge blev dern¾st optaget af den japanske religionsfilosof, samler og ¾stetiker Soetsu Yanagi, som grundlagde Mingei Kan, folkekunsthŒndv¾rkmuseet i Tokyo. Deres sidste store inspirationskilde blev Zen mesteren Shinichi Hisamatsu, som har skrevet om Zen ¾stetikkens 7 kvaliteter: Asymmetri, enkelhed, patina, naturlighed, dybde, frihed og stilhed.

 

Multikunstnerne Kim og Lisbet er et par ildsj¾le, som har altid dr¿mt om at skabe et sted, hvor forskellige former for kunst kunne m¿des. Derfor har de lavet mange klassiske koncerter og udstillinger i deres v¾rksted Pakhuset ved den japanske have Tetsu Shin en i Vorret ved Katrinedal n¾r Them i noget af Midtjyllands smukkeste natur. De udstiller samtidig deres egne og andres v¾rker, sŒ det bliver en totaloplevelse af kunst og musik i en atmosf¾re af ¾stetik og fordybelse.

 

Fra Pakhusets panoramiske vinduer kan man beskue den japanske have Tetsu Shin en, som er en velplejet og veltilvokset have med en lille dam og en fint revet karesansui af t¿rt hvidt grus. Der er desv¾rre ingen st¿tte at hente til sŒdanne arrangementer, som bygger pŒ gl¾den og viljen til at arrangere det, vedholdenhed og stor k¾rlighed til det kunstneriske udtryk og den japanske Zen ¾stetik. Stedet er et poetisk refugium, hvor Œnd og kunst m¿des.

 

Tonerne er tomhed! Billederne er tomhed! SkŒlene og vaserne er tomhed! Selv haven og pakhuset er tomhed! Og Lisbet og Kim for den sags skyld ogsŒ. Hvad betyder det? Det betyder at tingene i sig selv ikke er autonome, men genspejler sig i alle de andre ting og mennesker, som er tilstede i nuets situationstotalitet. Det vigtige er sammenh¾ngen, den gensidig betingede v¾ren i helheden.